

Gumiabroncs megjelölések |
Forrás: Reifenfibel, 1. kiadás 1999., Svájc A gumi méretei (Forrás: ADAC)A német közúti közlekedés engedélyezésérõl szóló rendelet (StVZO) 36. §-a rendelkezik a gumiabroncsokra vonatkozó mûszaki részletekrõl. Eszerint a gumiabroncsok az ECE-R 30 európai elõírásnak megfelelõen szabványosítottak. Ez különösen érvényes a gumi oldalfalán megjelenõ feliratra. A számok felvilágosítást nyújtanak a gumi legfontosabb adatairól. Az információk magukban foglalják az autóvezetõ számára szükséges adatokat - a gumi oldalán a szabvány szerint további információk is feltüntetendõek a gyártóról (1) és a gumitípusról (2). A gumi szélessége (3)A gumi szélességét milliméterben adják meg (pl. 175 mm). Az átlagos személygépkocsi gumiabroncsának keresztmetszete 125 mm-tõl (pl. 125/80 R 12) körülbelül 335 mm-ig (pl. 335/30 R 19) terjed. A szélességi értékek 10 mm-ként nõnek. A különleges kerék-gumi rendszerü gumiknál (pl. Dunlop TD és Michelin TRX vagy TDX) különböznek a szélességi méretek milliméterben. A szélességek itt 160 mm és 240 mm között mozognak. A tényleges szélesség a gyártók által megadott gyártási tolerancia keretein belül néhány miliméterrel eltérhet a feltüntetett mérettõl. Ezen túlmenõen függ a felni szélességétõl is, amelyre a gumi fel van szerelve. A gumik szabványa lehetõvé teszi a legtöbb gumiabroncsnál, hogy különbözõ szélességû felnire szereljék fel. A szélességi különbség oka, hogy bizonyos gépkocsikra csak bizonyos gyártótól származó gumikat szabad felszerelni (vásárlói lojalitás erõsítése), vagy különös esetekben, csakis elõre meghatározott felnivel való kombinációban szabad felszerelni. Ez mindenekelõtt biztonsági okokbol történik, hiszen csak igy garantálhátó, hogy a rugó összenyomott állapotában, vagy a kormánykerék teljes eltekerésekor is "szabadon" marad a kerék és nem súrol sehol. A hólánc használata is bizonyos gyártású gumikhoz és bizonyos felniszélességhez van kötve. Itt figyelembe kell venni a gépkocsi technikai leírásában és a kezelési mellékletben szereplõ utasításokat. Magasság/szélesség-arány /sorozat....../50, /60, /70, /80 (4)Itt a gumi keresztmetszetének százalékban való magasság-szélesség arányáról van szó. Egy /50 azt jelenti, hogy a gumi magassága fele akkora, mint a gumi szélessége. Ahogyan az arány csökken, úgy a gumi oldala is mind keskenyebb lesz - ez jellemzõ a sportosabb személygépkocsikra (225/45...). Kivétel: A 80as- és a 82es-szériáknak régebben nem a ".../80" volt a jelölése, ennek megfelelõen lehetséges, hogy a régi technikai leírásoknál még a "155 R 13" bejegyzést találjuk. Ez megfelel a vásárlásnál a "155/80 R 13" -nak. ![]() A gumi felépítése (5)Az "R" betû a radiál/sugár szót jelöli (gyakran ki is szokták írni). A ma szokásos építési módról van itt szó, sugarasan elhelyezett tartószálakkal. A 60-as évekig a szabvány a diagonális gumiszerkezet volt. Amennyiben még gyárták ezt a típust különleges célcsoportoknak (pl. Oldtimer), úgy az "R" helyett egy "D" vagy "-" jel áll. Megjegyzés: A szabvány szerint csak egyetlen fajta felépítésû gumikat szabad felszerelni. Mindkét fajta felépítésû gumit vegyesen - vagyis diagonális és radiális gumikat ugyanazon a gépkocsin - StVZO 36. § -a nem engedélyezi. A felni átmérõje (6)A felni átmérõjét keresztben mérik, a felni egyik szélétõl a másikig, az értéket többnyire colban adják meg ( " ). A szokásos méretek 10 " -tól 20 "-ig változnak. A Dunlop TD-gumiknál, valamint a TRX-, TDX-gumiknál, vagy a Michelin PAX-System gumijánál a felni átmérõjét milliméterben adják meg. A leggyakrabban használt átmérõk 315 mm és 440 mm között találhatóak. Ismertetõszám a gumi terhelhetõségérõl (Load Index LI) (7)Az ismertetõszám a gumi terhelhetõségérõl ad felvilágosítást. Minden LI-érték melett megtalálható a táblázatban a megfelelõ terhelhetõség egy bizonyos légnyomásnál. Például "85" = 515 kg. A felszerelt guminak meg kell felelnie legalább a gépkocsi irataiban feltüntetett LI-nek, de magasabb LI értékû is lehet. A "Reinforced" megjegyzésrõl (12): ez a megnevezése az olyan gumiknak, amelyeknek a terhelhetõsége különösen nagy (kis áruszállító autók, mikrobuszok, kisbuszok, terepjárók...). Ezen gépjármûveknél is a megfelelõ LI szám a mérvadó (a megfelelõ értékekkel). Li kg Gyorsasági index (GSY, "Speedindex"-nek is nevezik) (8)Ismertetõ betûjelzés, amely a gumi maximálisan megengedett sebességét adja meg. A betûk a következõ gyorsasági tartományokra vannak felosztva (itt: általános GSY a személygépkocsiknál) GSY km/h ForgásirányTöbbnyire a különleges profilú gumiknál, a gumi oldalfalán találhatunk olyan jelzéseket, mint a "Rotation", "Drehrichtung" (gurulásirány), "Direction" (irány), az irányt jelzõ nyíllal együtt. Az ilyen gumi felszerelésekor mindig szem elõtt kell tartani a forgásirány betartását. Tubeless ("tömlõ nélküli gumik") (9)A személygépkocsik gumijai általában tömlõ nélküliek. A gumibelsõ használata egyrészt felesleges, néhány esettõl eltekintve pedig nem is engedélyezett. További információkért forduljon a gumigyártó céghez. Légveszteséggel járó gumidefekt esetén a gumibelsõ ideiglenesen segítséget nyújthat. Gyártási dátum (10)Korábbi röviditési és kódolási rendszer: az ún. "DOT"-szám utolsó három számjegye mutatja a gyártás idõpontját.Az elsõ két számjegy a gyártási hetet, míg az utolsó számjegy az évszám végzõdését jelzi. Például: 409 = 40. hét, 1999. 2000. január elsejétõl új, négy számjegyû kódrendszer lépett érvénybe. 0100 = 1. hét, 2000. Kopásjelzõ (treadwear indicator , "TWI") (11)A gumi oldalfalán több helyen is látható a "TWI" rövidítés. Ha egy ilyen nyilat megfigyelünk, észrevesszük, hogy ezen a részen a mintázat nincs teljesen kidolgoznva. Az ok: egy olyan gumiabroncsnál, amelynek mintázata 1,6 mm-ig (a törvény által meghatározott minimális érték) lekopott, ezek a jelek a felszínre kerülve hangsúlyozottan felismerhetõek lesznek, la gumi elérte a kopáshatárt. Ne várja meg, amíg a gumi ennyire elkopik! Tesztek bizonyítják, hogy a gumik 3 mm alatt kevésbé tapadnak, különösen, ha nedves a talaj. M+S (téli gumik/egész évben használható gumik) (13)A téli gumikat "M+S", "M-S", vagy hasonló rövidítésekkel jelölik. Ezek által nemcsak az ismerhetõ fel, hogy a gumitípus megfelel a speciális téli igénybevételnek, hanem utalnak a gyorsasági tartományt illetõ különleges szabályokra is. Különleges szabályozások egyes európai országokban:Amennyiben a közúti táblák elõírják a téli felszerelést, mindenképpen M+S jelzésû téli gumit kell használnunk. Mindenekelõtt Ausztriában követelmény a minimum 4 mm-es profilmélység - amennyiben a profil ennél kisebb, a gumi nyári guminak számít. Németországban ugyan nincs erre vonatkozó elõírás, a 4 mm-en aluli mintázatoknál megkérdõjelezhetõ a téli alkalmasság. "E" ellenõrzési jel:Az ECE-ellenõrzési jelet "E" vagy "e" betûként tüntetik fel és az európai normák (ECE- R 30) betartását igazolja. 6. kép: a 12-es szám Ausztriára utal ellenõrzõ országként. Fontos: 1998.10.01-i gyártási idõpont után (40. hét, 1998, a 408-as DOT-számnak felel meg) a jelzés kötelezõ Európában. Ennek megfelelõen a személygépkocsin nem használhatunk olyan gumit, amelyet 1998.10.01-e után gyártottak és ez a jel nem található meg rajta. A mûszaki vizsgánál ("TÜV") ezt súlyos hiányosságként jegyzik be. Újrafutózott gumikEzeket a gumikat "R" betûvel, "runderneuert" (felújított) "retread" vagy "retreaded" jelzésekkel jelölik. A felújítási dátumot ugyanúgy megtalálhatjuk a gumin, mint a gyártási dátumot. Milyen eltérések megengedettek a gépkocsi irataiban szereplõ feltételek és a gumik között? Attól az alapelvtõl eltekintve, hogy a gépkocsi irataiban lévõ adatok és a gumi adatai meg kell egyezzenek, a következõ kivételek lehetségesek:
Amennyiben olyan méretû gumit szeretne autójára felszerelni, amely nem szerepel a jármû forgalmi engedélyében, forduljon hozzánk. Szívesen tájékoztatjuk az utólagosan engedélyezett gumiméretekrõl illetve arról, hogy szóba jöhetnek-e másfajta kombinációk. |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése