2009. június 13., szombat

"Tolókerekes váltó"

Mi is ez valójában?Leszögezendő, ezek nem tólókerekes-ek! Egy klasszikus tolókerekes váltóban (régi kismotorkerékpárok) valóban magát a fogaskereket "tologattuk" és így kapcsoltuk össze őket, létrehozva az áttétel módosítást. Ezekben a váltókban körmös kapcsolótárcsákat (nagy, vastag alátétet képzeljetek el, azon 3, 5, 7 szögletes köröm, és ilyen körmök vannak a fogaskerek oldalán, ezek kapcsolódnak össze - csak elméleti példa a megértéshez)Ezt a fajta váltót sokféle jelzővel illetik: tolókerekes, aszinkron, egyenes fogazású, "sírós", "csattogós" stb. Elsőrorban a rally-ra épített Ladákban feltűnő a jelenléte, a rally-rajongók legnagyobb része ezt a típust ismeri részletesebben (de valójában felületesen). Ha jobban odafigyel az ember a versenyeken, a komolyabb autók általában mind ilyen váltóval mennek. De mi is ez?Az a legfontosabb, hogy a fenti kifejezések nem egy és ugyanazon dolgot jelölik. Az csak egy "véltetlen" (vagy nem is annyira véletlen) egybeesés, hogy ezek a versenyváltók egyenes fogazású és aszinkron váltók. Természetesen létezhet egyenes fogazású szinkronizált, vagy ferde fogazású aszinkron, vagy ferde fogazású szinkron váltó (ez utóbbi a legtöbb utcai autó gyári váltója). A "sírós" hangot az egyenes fogazású fogaskerekek adják. A legtöbb utcai autóban a hátramenet egyenes fogazású, a hangján is hallatszik. Érdekes példa a "kispolski" (p126) váltója, itt a hátramenet mellett az 1-es előremeneti fokozat is "sírós". Az egyenes fogazás előnye az, hogy kevesebb (surlódási) veszteséggel nagyobb nyomatékot tud átadni. Hátránya(?) a nagy zaj.Aszinkron váltók utcán is léteznek: a nagyon régi autók - és a régi teherautók - összes fokozata aszinkron volt, váltás közben - üresben - fel kellett engedni a kuplungot, majd újra kinyomni. Némely "mai" ("klasszikus") autónak az első fokozata még nincs szinkronizálva: csak álló helyzetben lehet bekapcsolni. A szinkronizálás súrlódási elven működik: amikor a váltókart egy fokozat felé toljuk, az úgynevezett szinkrondob egymáshoz fékezi (2 bronz kúp segítségével) a megfelelő fogaskerékpárokat, így a fogaskerekek egymásba csusszannak. Ez természetesen időt igényel, kopott szinkrondob esetén egyre több időt. Amikor egy váltó recseg, akkor a kezelője nem várta meg a szinkronizáláshoz szükséges időt (vagy már teljesen rossz az adott fokozat(ok) szinkrondobja.) A recsegő hang abból származik, hogy az összekapcsolódás előtt a fogaskerekek próbálják darálni egymást. (Egy idő után sikerrel!)Versenyeken a lehető legtöbb vezetési komfortot feláldozzuk az időeredmény oltárán. A motor sem azért erős, mert azt könnyebb vezetni (talán nem is könnyebb...), hanem az időeredmény miatt. A váltók szinkronjainak a működése tipikusan egy olyan dolog, amin rengeteg időt (tizedmásodperceket) lehet veszíteni. Az aszinkron váltónál szinkrondobok óvatos összefékezése helyett egymásba karmokkal illeszkedő acél alkatrészek durva és hirtelen összekapcsolódása történik, természetesen sokkal rövidebb idő alatt. Ezt nem lehet "finoman" csinálni, be kell "vágni" (hogy nyomdafestéket tűrő szót használjak) a kiszemelt fokozatba a váltót. Talán innen ered a "csattogós" név.A körmös alkatrészek könnyen beragadnak, ilyenkor az adott versenynek "annyi", az autót húzni vagy trélerezni lehet csak. A váltó ilyen tönkremenetele - senki se gondolja! - nem Lada-színvonalú esemény, bármelyik éves rally-összefoglaló kazettán több ilyen eset látható: a legdrágább, legjobb kivitelű váltókkal is megesik.Természetesen mindkét komfortot (alacsony zajszint és a váltás egyszerűsége) feláldozzuk az időeredményekért cserébe, ezért olyan váltót használunk, ami egyenes fogazású és aszinkron. (De, mint mondtam, elméletben építhető olyan váltó is, amely ezen két tulajdonság valamelyikével bír csak).A váltók ilyen mértékű, színvonalas és megbízható átalakítását az országban 2-3 ismert mester végzi, néhány kevésbé ismert lelkes szakemberrel kiegészülve.A legfejlettebb (VB-szintű, WRC) váltók áttételei ugyan egyenes fogazásúak, tehát ugyanúgy "sírnak" mint a fenti típus, de a kapcsolási mechanizmusuk még jobb: sokkal gyorsabb kapcsolási időt tesznek lehetővé.

1 megjegyzés: