2009. június 5., péntek

Amit a motorolajakról tudni kell!!!!


Mit kell tudni a motorolajról?A belsőégésű motorok vére a motorolaj. Ahhoz, hogy a motorban levő alkatrészek problémamentesen működjenek jó minőségű motorolajra van szükségünk.

A motorolajok feladata:


a súrlódás és a kopás csökkentése
az alkatrészek tisztítása, tisztántartása, szennyeződések lebegtetése
korrózióvédelem
a motor hűtése
a motor tömítettségének javítása
katalizátort ne károsítsa
savas, lúgos égéstermékeket semlegesítse Ahhoz, hogy ezen feladatokat magas szinten el tudja látni, egy jó minőségű alapolajnak különböző adalékcsoportokat kell tartalmaznia. Ezzel el is jutottunk a motorolaj egyik jellemzőjéhez.Ez a teljesítményszint.A gépjárműgyártói jóváhagyáson kívül két nagy olajminősítő cég jelzései találhatók meg a flakonon. API Amerikai Kőolajfeldolgozó Intézet, -ACEA Európai Közösség Motorgyártóinak Egyesülete.Az API megkülönböztet benzines és diesel motorolajat. A Benzinest S kezdőbetűvel jelölik a dieselt C kezdőbetűvel. A minőséget az ABC betűinek emelkedő sorrendje határozza meg. Benzinesnél jelenleg API SM a legkorszerűbb, dieselnél API CI-4.Az Európai szabvány 3 osztályba sorolja az olajokat. A-val benzines, személygépkocsit, B-vel a diesel személygépkocsit, E-vel a nehézgépjárműveket, jelöli. Az A-B-E betűk után az 1-es szám könnyűfutású energiatakarékos olajat jelent. A 2-es szám egy átlagos teljesítményű olajat, a 3-4-5-ös szám mind magasabb teljesítményszintet jelöl.A motorolaj másik jellemzője a viszkozitás (hideg-melegfolyosság) pl.: SAE 0w40, -5w40, -10w40, -15w40, -20w50.Minél kisebb az első szám, annál jobb az olaj hidegfolyossága, akár -35oC alatt is. Minél nagyobb a második szám, annál nagyobb az olaj hőtűrése.A megfelelő motorolaj kiválasztása egy laikus számára nagyon nehéz. Ha a teljesítményszintben ki is választja a legjobbat, nem biztos, hogy viszkozitásban megtalálja járműve állapotát és konstrukcióját figyelembe véve a legmegfelelőbbet.Ezen túlmenően sok ismert olajtársaságnál a nevet kell megfizetni, míg a No Name olajoknál bevizsgálatlanul az olaj minőségéhez képest sokkal magasabb teljesítményszint kerül a flakonra. Erre szoktuk mondani, hogy a flakon nem szól vissza, a laikus meg úgy sem tudja mi van benne. Aki pedig ért hozzá, nem vesz ilyen olajat. Ezért a kenőanyag kiválasztását célszerűbb szakemberre bízni.

MIÉRT KELL A MOTOROLAJAT CSERÉLNI?

A motorolaj cseréjét annak elhasználódottsága teszi szükségessé!Az elhasználódás okai:
a motorban levő magas hőmérséklet hatására fellépő kokszosodás
a rövidtávú használatnál az olajba kerülő elégetlen üzemanyag hatására fellépő olajsár képződés
külső szennyeződések olajba kerülése (akár a koszos levegőszűrőn át is)
az égésből keletkező gázokkal való telítődés
a nyírási igénybevétel miatt állandóan károsodó olajmolekulák
a hő hatására kiégő adalékok OLAJCSERE PERIÓDUSA 80-as években általánosan 7500 km-t adtak a diesel motorokra, a benzines motorokra 10000 km volt jellemző.Ezután a környezetvédelem, valamint a motorok és kenőanyagok korszerűsödése miatt egyre hosszabb periódusokat vezettek be. Manapság a gépjárműgyártók közti versenyszellem hatására sokszor indokolatlanul hosszú periódust határoznak meg. Ehhez drága hosszúfutású olajokat írnak elő és még ezekkel is csak hosszútávú /autópálya/ használatban lehet a motor károsodása nélkül kiautózni az előírt periódust. Azt egyébként írják a szervízkönyvek, hogy csak a legoptimálisabb használat mellett értendő a megadott o.cs. interválum.Hazánkban az autósok közlekedési szokása eltér a fejlett autógyártó országokétól. Lévén hazánk kisebb területéről és kevés autópályájától. /Több a rövidtávú járműhasználat/ Ezért rövidebb cserét javasolok. A magyar utakon a levegőszűrőt is sűrűbben kell cserélni az előírtnál.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése