2009. június 28., vasárnap

2009 Suzuki Tehetségkutató kupa kiírása

1. A verseny kiírása

A Biner Sportegyesület és RTE Sportegyesület a 2009. évre kiírja a Suzuki Tehetségkutató Kupát.
A Kupa sorozat formájában kerül lebonyolításra, az RTE, mint befogadó versenyeinek keretein belül.

2. A verseny résztvevoi

Részvételi joga van minden olyan versenyzonek, akit a befogadó versenyek rendezosége versenyzoként saját kiírása szerint elfogad.

3. A versenyen résztvevo gépkocsik

A versenyen az MAA 35S, illetve az MAB35S, típusú olyan Suzuki Swift gépkocsikkal lehet részt venni, amelyeket a befogadó versenyek rendezosége az N csoport megfelelo kategóriájában elfogad. A résztvevo versenygépkocsik részletes muszaki leírását a 19. pont tartalmazza és az MNASZ 2003.03.03.i Nemzeti Homológizáció MAB35S, valamint az RTE 2005.08.14.i Túra Homológizáció MAA35S tartalmazza.

4. A Suzuki Tehetségkutató Kupa futamai, lebonyolítása

A Suzuki Tehetségkutató Kupa versenyeinek éves naptára a befogadó versenyek éves naptárának megjelenése után kerül közzétételre. A sorozatban mínuszolás nincsen. A futamok lebonyolítása a befogadó verseny kiírása és szabályai szerint történik.

5. Értékelés


A Suzuki Tehetségkutató Kupa versenyein pontokat kapnak azok a versenyzok, akik olyan versenyen rajtolnak el, ahol legalább 3 Kupa nevezo elrajtolt. Ezeken a versenyeken az elért idot, a befogadó verseny kiírása szerint kell figyelembe venni, a hivatalos, kifüggesztett végeredmény szerint. Elso helyezett, a befogadó verseny hivatalos ( az idobüntetéseket is tartalmazó) eredménylistáján legelöl álló versenyzo és ekként tovább. Egyezo idoeredmény esetén az elso mért, gyorsaságinak minosülo szakaszon elért ido számít. Amennyiben ez is egyenlo, a nehezebb összsúllyal mérlegelo páros kerül elore sorolásra.


1. helyezett: 10 pont 5. helyezett: 4 pont
2. helyezett: 8 pont 6. helyezett: 3 pont
3. helyezett: 6 pont 7. helyezett: 2 pont
4. helyezett: 5 pont 8. helyezett: 1 pont


6. Futamonkénti díjazás

Trófea díjazásban részesül a futamonkénti elso 3 helyezett páros mindkét tagja.

7. Éves díjazás

A legtöbb pontot eléro elso három páros trófea díjat kap, továbbá a legtöbb pontot eléro páros megkapja a Suzuki Tehetségkutató Kupa Vándordíját, amelyet köteles megorizni és a Kupa következo gyoztesének a megfelelo idoben átadni.


8. A versenyen használható gumik

A versenyeken a Kupa résztvevoje használhatja Yokohama A048 175/60/R13 E betujelu gumijait. A gumit az Alcar Agrogumi KFT-tol, a részükre megállapított hivatalos listaáron, vagy azzal az engedménnyel, amit a cég az STK kupa versenyzok részére megállapít. A kedvezmény jelenleg opcionális, késobb kerül kihirdetésre. Az opcionális kedvezménnyel megvásárolható gumik száma max 6 db.

9. A Suzuki Tehetségkutató Kupa nevezési díja

A Kupába nevezni külön díj megfizetése nélkül lehet.

10. A Suzuki Tehetségkutató Kupa nevezoinek támogatása

A Kupába nevezo versenyzok támogatása versenyenként történik az eredménytol és felajánlott díjaktól függoen esetlegesen.


11. Biztosítás

A mindenkori befogadó verseny eloírásai szerint.

12. Gépátvétel és adminisztratív

A mindenkori befogadó verseny eloírásai szerint.

13. Óvás

A mindenkori befogadó verseny eloírásai szerinti ideiglenes eredménylista kifüggesztését követo 20 percen keresztül, a Kupa szervezojének jelenlévo képviselojénél írásban. Óvást csak ketto versenyzo páros egybehangzó szándéka esetén fogad el a szervezo, versenyzo párosonként 10.000 Ft díj megfizetése esetén. Az óvás csak technikai tényre terjedhet ki és csak a Kupába nevezo másik párosra. A befizetett óvás díja, megalapozott óvás esetén visszajár az óvást benyújtónak. Minden egyéb óvást a befogadó verseny kiírása szerint kell megtenni.

14. Technikai ellenorzés

A befogadó verseny kiírása szerint, továbbá:
Technikai ellenorzést a Kupa szervezoje által erre kijelölt megbízottja a verseny elotti napon, valamennyi a versenybe nevezett gépjármure kiterjedoen részleges bontással végez, a verseny résztvevoi kötelesek ezen a jármuvekkel megjelenni, a bontáshoz szükséges szerszámokat és szakértelmet biztosítani kizárás terhe mellett. Ellenorzést a verseny szervezoje, vagy az általa megbízott személy a verseny során is (bontás nélkül) megtehet, amennyiben a versenyzo párost ez a versenyen való részvételében nem hátráltatja. Az ilyen ellenorzés során észlelt szabálytalanságra a versenyzot az ellenor figyelmeztetni köteles. Ismételt figyelmeztetés esetén a Kupa szervezoje még a verseny során megkísérli egyeztetni a problémát a versenyzovel, annak elérhetetlensége esetén elérheto képviselojével.

15. Technikai végellenorzés

A versenyen a Kupa értékelése szerinti elso helyezett páros autója kerül ellenorzésre, a befogadó verseny kiírása szerinti idoben és helyen, a befogadó verseny technikai ellenoreivel közösen, a Kupa szervezoje által megbízott ellenor és a versenyzo képviseloje jelenlétében. Óvás esetén, az elfogadott óvást benyújtók egy képviseloje is jelen lehet.

16. Kizárás

Kizárásra kerül az a versenyzo páros, amelyik esetében a Kupa technikai eloírásait úgy sérti, hogy azáltal jogtalan elonyhöz jut. Egyéb technikai szabálytalanság esetén a Kupa szervezoje, a befogadó verseny Felügyelo Bizottságának vezetoje és a Kupa szervezoje által megbízott technikai ellenorbol álló bizottság idobüntetést alkalmazhat. Az idobüntetés csak a Kupa értékelésébe számít bele.

A befogadó verseny kiírását és technikai eloírásait sérto szabálytalanság, a befogadó verseny kiírása szerinti következményeket vonja maga után.

17. Reklámok

A befogadó verseny kiírása szerint, továbbá a gépkocsik motorház tetején és a hátsó szélvédo felso csíkján, és a sárvédokön, ajtókon a késobb pontosan meghatározottak szerinti méretben, azonban a legnagyobb reklám mérete sem haladhatja meg a 40x80 cm méretet.

18. Eredmény hirdetés

A befogadó verseny rendezojével egyeztetve, a befogadó verseny eredményhirdetését megelozoen. Ettol a szabálytól a befogadó verseny rendezoje indokolt esetben eltérhet.


19. Technikai szabályok

A Kupában alapvetoen a Suzuki Swift nemzeti homológizációjának ( MAB35S ) és a FIA “N” csoportra meghatározott szabályainak megfelelo autókkal lehet indulni a következo eltérésekkel:

Karosszéria:
Az MAA35S sorozatú ( háromajtós) 8 szelepes motorral szerelt autók is részt vehetnek a versenyeken.

Minimális súly:
A minimális jármusúly 800 kg.

A versenyautó versenykész súlyát kell mérni. A súlyt akként kell mérni, hogy a versenyzoket és felszerelést ( bukósísak, kamera, térképtáska, stb) el kell távolítani. Egy rögzített pótkeréknek a gépkocsiban kell maradnia. A minimális súlynak a verseny során mindvégig meg kell lennie.

Sebességváltó:
Az autókba szerelt váltók lehetnek bowdenes kiviteluek, továbbá azokban valamennyi 8 szelepes magyar gyártmányú Swift verzióhoz gyártott áttétel sor alkalmazható. A végáttételek és differenciál muvek is lehetnek az 1.0 Swift, vagy a GTI -bol származóak is.

Motor, szívócso, karburátor:
A vezérmutengely csak gyári kivitelu lehet, semmilyen utómunkálat nem fogadható el, azonban az elfokolható. Fokolótárcsa használata nem megengedett, a fokolást a vezérmu szíj hosszával, illetve a szíjtárcsa idozíto hornyának egyszeru tágításával lehet beállítani.

A szívósor öntvénye és a karburátor, az érzékelok valamint a vezérlo elektronika származhat a késobbi 8 szelepes Swift gyártmányról, azonban azoknak az évjáratnak megfeleloen összetartozóknak kell lenniük. ( tehát használható a léptetomotoros alapjárati rendszerrel muködo kivitelu évjárat is)

A szívócsonek a doblemezen vágott nyílásig tartó része az A csoport szabályai szerint átalakítható, a kerékjáratban alkalmazott szívóút részek elhagyhatóak. ( a dobbetét lemez nem hagyható el ). A hidegindítási párologtató gyuru eltávolítható.

A vezérlo elektronikán alkalmazhatóak változtatások, azonban szigorúan csak az eredeti dobozon belül és az eredeti nyomtatott áramköri lapon, a FIA “N” csoportra vonatkozó szabályai szerint. Évjárattól függoen a 3 csatlakozó sávval ( stekkerrel ) rendelkezo vezérlo egység is használható.

Hengerfej, szívó és kipufogó leömlo, kompresszió:
A hengerfej átalakítható a FIA “A” csoportra vonatkozó szabályai szerint, de a homológizációban közölt maximális torok méreteket be kell tartani. A vezérmutengelynek, a szelepeknek, szelepfészkeknek, szeleprúgóknak eredetinek kell maradniuk. A fel és leömlok feltágíthatók a megadott méretekig egészen a szelepfészkekig. A torkokban és fel-és leömlokben az örvényképzo kiszögellések, a környezetvédelem eloírásainak betartásához betervezett megoldások eltávolíthatóak ( pl. pótlevego fúvóka, eltávolítható, hutovíz elomelegíto átfolyó ledugózható, stb). Amennyiben ezen munkálatok közben a torok és víztér összeszakadna, akkor a hengerfej saját anyagával javítható, ledugózható.

A hengerfej síkba munkálása által a kompresszió növelheto, a síkba munkálással eltávolított anyagvastagságok összege nem haladhatja meg az 2,0 mm-t, valamint az eltávolított gyertyák mellett, az indítómotor muködtetésekor mért surítési végnyomás nem haladhatja meg a 17,5 bar-t. Ez utóbbi tájékoztató jellegu adat, de a motorok kompresszió viszonya semmilyen körülmények között sem haladhatja meg a 11,2:1 +_6% arányt. A technikai ellenorzés során az OMH hitelesített hengernyomás méro által mért adatokat a résztvevok kötelesek elfogadni.

Az esetlegesen nem megengedett kompresszió viszonyt a következo módszer szerint lehet mérni, rendes, vagy rendkívüli technikai végellenorzés során:

A versenyzonek gondoskodnia kell arról, hogy a motorról a hengerfej lekerüljön, abból az olajat a lehetoséghez képest el kell távolítania. A mérés akként zajlik, hogy a motor maximális löketébol és a henger felso 5 mm-én mért átmérojébol számítással meghatározott térfogatot ( hengertérfogat) kell viszonyítani, az égotér bezárt szelepekkel és gyári eloírás szerinti gyertyával felszerelve mért térfogatához, amelyhez hozzá kell számítani a lehúzott hengerfej alól kikerült tömítés mért vastagságából és a henger mért keresztmetszetébol összeadódó térfogatot is ( tuztér). Az égotér térfogat mérése akként történik, hogy alkalmas merev síklappal le kell fedni az égotér henger feloli részét, és az azon található 2 db maximálisan 1,5 mm átméroju furaton keresztül olajjal kell az ekként bezárt teret addig feltölteni, amíg az olaj mindketto furatban túlfolyásosan megjelenik. Lehetoséghez képest átlátszó lapot kell használni, hogy a mérés során az égotér buborékmentes feltöltése ellenorizheto legyen. A betöltött olaj mennyiségének mérésére kalibrációval ellátott injekciós tut kell használni és a következokben leírt képlettel kell a kompresszió viszonyt meghatározni:

K. képlet

Példa a hengertérfogat számítása: D/2*3,14(mm)* 75,5 (mm)= 42,9866 cm2*(7,55 (cm)= 324,55 cm3 ( alapméretu hengerátméro esetén).

A motor lökettérfogatát az így kapott eredmény 4-el való szorzata adja. Amennyiben a megengedett legnagyobb túlméretes motor került megépítésre, úgy a valós mért átmérot kell figyelembe venni, de ebben az esetben sem lehet a hengerenként számított hengertérfogat nagyobb, mint 329 cm3 +1% és erre a kompresszió viszony meghatározásánál a továbbiakban figyelemmel kell lenni.

Az 1316 cm3 +1% mért motor lökettérfogatot meghaladó hengerurtartalmú motorokkal versenyzok kizárásra kerülnek.

A kompresszió viszony meghatározásánál a megengedett turéseket akként kell alkalmazni, hogy az alkalmazott számítás a versenyzokre kedvezobb eredményre vezessen, de mindenkor a ténylegesen mért hengertérfogat és a mért tuztér térfogatának hányadosát kell figyelembe venni.

Üzemanyag ellátás:
A benzin nyomás a karburátorra szerelt nyomás szabályozóban található rúgó változtatásával, cseréjével, vagy alátéttel megoldott elofeszítésével növelheto. A benzin nyomásának változtatására más módszer nem megengedett.

Az üzemanyag szuro elore hozható a motortérbe. A fenék lemez a tank fölött kivágható a szükséges mértékben annak elérésére, hogy az AC pumpa szerelhetové váljon.

Szelepek, szeleprúgók, dugattyúk, csapágyak, fotengely:
Valamennyi olyan alkatrész használható, amelyet 8 szelepes Swift típusba gyárilag beépítettek, de nem alkalmazható olyan fotengely, vagy dugattyú amely a lökettérfogat növekedését eredményezi. Kivétel ez alól a gyári javítóméretu, gyári vagy gyárival megegyezo dugattyú, amely felhasználható. Alkalmazható továbbá a 16 szelepes Swift típusok fotengelye és hajtókarja is. A fotengelyen és lendíto keréken semmiféle utólagos megmunkálás nem engedett ( a polírozás sem), kivéve a fotengely esetleges felújításhoz szükséges köszörülést. (tehát az utólagos kiegyensúlyozás sem ) Tiltott például a korábbi Swift típusokból, vagy a Mitsubishitol származó fotengelyek használata, amelyek nagyobb löketet eredményeznek.

Kipufogó, katalizátor:
Megengedett az eredeti kipufogó rendszeren alkalmazott dobok belsejének eltávolítása, illetve a dobokat összeköto kipufogó csövek átmérojének növelése 51 mm-re. A középso dob elhagyható. A katalizátor meglétét a szervezo nem ellenorzi, azonban a katalizátor doboznak az eredeti helyén felismerhetoen meg kell lennie. A kipufogó csonkot a katalizátorral összeköto gyári csobol a belso cso eltávolítható, vagy max. 51 mm átméroju csore cserélheto. A hátsó dob kilépo nyílása csak egyetlen kör keresztmetszetu cso lehet, amelynek átméroje max 51 mm lehet, legalább 100 mm hosszon mérve. Cseréjük esetén a dobok belso kialakítása tetszoleges, azonban a kipufogó rendszer által kibocsátott zaj semmiféle esetben sem haladhatja meg a FIA”N” csoportra vonatkozó szabályaiban rögzített értéket az ott leírt mérési módszer szerint.

Felfüggesztés, stabilizátorok:
A felfüggesztés elemei az “N”-es szabályok szerint megerosíthetoek. Minden a Swift típushoz gyártott stabilizátor rúd felhasználható.

Lengéscsillapítók, rúgók:
A rugók hossza, átméroje, szálvastagsága, száma szabadon választható, feltéve, hogy szimmetria tengelyük egybeesik az eredetivel.

A lengéscsillapítók szabadon választhatóak a muködési mód és a bekötés megtartásával, de nem lehetnek beállíthatóak. A beállítható ( keménység, magasság) lengéscsillapítókat ellenorizheto módon fixálni kell, egy értéken, az így beállított érték a rajt és cél között nem változtatható.

Kerekek, nyomtáv:
A kerekek maximális szélessége 5,5 coll lehet, akkora ET értéket feltételezve, hogy a nyomtáv ne haladja meg a homológizációban rögzített értéket. ( nyomtáv elol 1405 mm, hátul 1375 mm ). Az elso lengéscsillapítók felfogatási pontját adó furat feltágítható annak érdekében, hogy a kerékdolés beállítható legyen.

Motorvédo, tankvédo:
Szabadon választhatóak, de fémbol kell készülniük. Felfüggesztésük megoldása nem üközhet az “N”-es szabályokkal, azaz nem képezhetnek szabálytalan megerosítést.

Minimális jármumagasság:
A gépkocsik elso és hátsó tengelyén mérve, a kerékagyak középpontja és a sárvédo ív legközelebbi pontjának távolsága a verseny során sohasem csökkenhet 320 mm alá, a versenyzok súlya nélkül. Ajánlott a 324 mm megtartása. ( mivel ez az adat különösen fontos a jármu biztonságos forgalmi részvétele szempontjából, ezt kiemelten fogják ellenorizni).

Ülések, övek:
Ajánlott a FIA homológ ülés, de lejárt típus, vagy egyéb megfeleloen rögzített kagylóülés is használható, amennyiben a befogadó verseny rendezoje azt elfogadja. Az öv csak 2, vagy 3 coll szélességu legalább 4 ponton rögzített lehet. A bekötési pontoknak lehetoleg a gyáriaknak kell lenniük, de nem lehetnek az üléshez rögzítettek.

Egyéb szerelvények:
Egy ventillátor kapcsoló és egy olaj nyomásméro felszerelheto.

Felszerelheto egy kürt és egy ablaktörlo kapcsoló a navigátor számára.

A hátsó ablaktörlo motor (amennyiben van ) eltávolítható.

Az elektromos ablakmozgató és zár szerelvények mechanikusra cserélhetoek.

Minden olyan technikai részlet esetében, amely az MNASZ, vagy az RTE homológizációban, vagy jelen kiírásban nem szabályozott, a szerviz könyv eloírásai szerintinek kell lenni a vizsgált alkatrésznek.


A verseny szervezoje, vagy megbízottja által használt méro eszközöket és módszert hitelesként kell kezelni, amennyiben ugyanazt használta valamennyi résztvevo esetében, egyazon verseny során.

2009jun 29 Butkai Csabától

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése